Навчання і розвиток дитини з розладом аутистичного спектру передбачає створення спеціальних умов для зменшення їх стресогенності у навколишньому середовищі. Навколишнє середовище - це і навчальний заклад, і побут, і дозвілля, тобто, широкий спектр.
Важливим є питання організаційно-освітньої системи, яка здатна інтегрувати і скерувати професійні зусилля батьків та фахівців для здійснення кваліфікованої психолого-педагогічної допомоги дітям з РАС. Це системне явище, до якого має бути готова і сама дитина, і заклад, де вона буде навчатися.
Під час структурування предметно-просторового середовища мають бути враховані схильність дітей з РАС до впорядкування, завершеності, визначеності та передбачуваності. Але це не означає, що має бути створене щось консервативне. За спостереженнями і вчених, і практиків, дітям набридає те, що довгий час є незмінним, сталим, одноманітним.
Предметно-просторові ресурси
- Розподіл простору на певні осередки за видами діяльності, що мають чітке розмежування і позначення. Наприклад, за допомогою килимка на підлозі, липкої стрічки, фото на стільці або шафці, стрічки по краю стіни.
- Впорядковане розташування навчальних матеріалів на робочому місці.
- Використання сигнальних опор, які полегшують пошук і розпізнавання об'єктів.
- Відкритий доступ до ресурсного забезпечення релаксаційної зони.
- Структурування робочого місця дитини.
- Раціональна просторова організація робочого аркушу.
Якщо простір структурований у такий спосіб, діти з РАС комфортніше себе почувають, можуть продуктивно діяти.
Структурні компоненти класної кімнати:
- кордони осередків для різних видів діяльності;
- чітко окреслене індивідуальне місце для навчальної діяльності;
- «Куток заспокоєння», де намальовано, що саме учень може робити, коли нервується. У цьому кутку відпрацьовують методи самоконтролю й саморегуляції;
- сенсорна зона як місце, де завдяки відповідним засобам, діям та вправам можна регулювати стан дітей (зменшення збудливості, підвищення здатності до зосередженості, мобільності).
Організаційно-смислові ресурси, візуальна підтримка та оформлення класної кімнати
Різновиди:
- графіки,
- розклади,
- алгоритми дій,
- схеми,
- позначки,
- правила.
Упорядковані візуальні стимули дозволяють дитині орієнтуватися у подіях тижня, дня, на перерві, впродовж занять чи виконання окремого завдання.
Соціально-психологічні ресурси
Компетентність педагогічного колективу, здатність педагогічного колективу висококваліфіковано супроводжувати освітній процес дітей:
- розуміти, ЩО і ЯК треба робити для дитини з аутизмом відповідно до свого напряму роботи (спеціалізації). І, що важливо, вміти це робити.
Вміти працювати у режимі командної взаємодії з іншими фахівцями та батьками:
- команда супроводу розробляє гнучку стратегію надання додаткових освітніх послуг, базуючись на принципі дитиноцентризму.
Людмила Зленко, завідувачка відділу інклюзивного навчання ЧОІППО імені К. Д. Ушинського