Сьогодні наш Благодійний фонд обʼєднує громадські організації всієї України. Чому саме тут батьки дітей з особливостями ментального розвитку знаходять компетентну підтримку?
1. Що стало поштовхом для створення Академії “Кіддом”?
Поштовхом для створення благодійної організації "Академія розвитку, підтримки та соціальної адаптації дитини "КІДДОМ" стала особиста потреба нас з дружиною як батьків багатодітної родини, які виховують дітей з інвалідністю з діагнозом дитячий аутизм, у створенні організації для підтримки інших сімей, що стикаються з подібними викликами. Відсутність достатньої інформації та допомоги для дітей з аутизмом та їхніх родин спонукала нас до дій, спрямованих на покращення якості життя та соціальної адаптації таких дітей. Ми усвідомили, що наш досвід і знання можуть бути корисними для інших, і ми вирішили створити організацію, яка б надавала комплексну підтримку, включаючи освітні програми, психологічну допомогу та соціальну інтеграцію для дітей з аутизмом та їхніх сімей.
2. Академія “Кіддом” та її місія. Які основні напрямки роботи Академії?
Місія Академії "КІДДОМ" полягає в тому, щоб довгостроково змінювати сучасний світ, допомагаючи дітям з інвалідністю та особливими освітніми потребами покращувати своє життя. Ми прагнемо до того, щоби держава, суспільство, спільноти та громадяни ставали більш інклюзивними та справедливими до дітей з інвалідністю та особливими освітніми потребами.
Основні напрямки роботи організації включають кілька ключових аспектів.
Перш за все, Академія “Кіддом” зосереджується на наданні комплексної підтримки дітям з аутизмом та іншими формами ментальної інвалідності, включаючи освітні програми, терапевтичні заходи та спеціалізовані тренінги для розвитку навичок соціальної адаптації. Важливим напрямком роботи є психологічна та емоційна підтримка як для дітей, так і для їхніх батьків, що включає індивідуальні та групові консультації, підтримку в кризових ситуаціях та організацію груп підтримки для обміну досвідом та взаємодопомоги. Крім того, організація активно працює над соціальною інтеграцією дітей з інвалідністю, організовуючи різноманітні заходи, спрямовані на включення їх у суспільне життя, такі як культурні події, екскурсії та спільні проєкти з іншими організаціями. Важливою частиною роботи є просвітницька діяльність, спрямована на підвищення обізнаності суспільства про проблеми та потреби дітей з ментальною інвалідністю, а також на залучення волонтерів та партнерів для спільної роботи над покращенням якості життя цих дітей та їхніх сімей.
3. Як Ваш особистий досвід виховання дітей з інвалідністю вплинув на підхід до роботи в Академії?
Наш особистий досвід батьків, які виховують дітей з інвалідністю безперечно, став ключовим фактором у формуванні підходу роботи в Академії “КІДДОМ”. Цей досвід дозволив нам не лише зрозуміти, з якими труднощами стикаються сім’ї, але й визначити найбільш нагальні потреби дітей з аутизмом та їхніх батьків. Ми як батьки, які самі пройшли через складний шлях діагностики, пошуку ресурсів, терапій та соціальної адаптації своїх дітей, змогли трансформувати свої переживання у практичні рішення, які стали основою діяльності організації. Ми безпосередньо знаємо, як важливо отримати своєчасну допомогу, які бар’єри можуть виникати на шляху до отримання послуг, і як важливо створити середовище, де кожна дитина почуватиметься прийнятою та зрозумілою.
Цей особистий досвід вплинув на те, що сьогодні Академія "КІДДОМ" орієнтується на індивідуальний підхід до кожної дитини та її сім’ї. Ми як батьки-засновники розуміємо, що кожна дитина з аутизмом унікальна, і тому програми організації розроблені з урахуванням різних потреб, здібностей та рівнів розвитку. Ми знаємо, як важливо підтримувати не лише дітей, але й їхніх батьків, які часто стикаються з емоційним вигоранням, відчуттям ізоляції та браком інформації. Тому в організації велику увагу приділяють психологічній підтримці родин, створенню груп взаємодопомоги та наданню консультацій, які допомагають батькам краще розуміти своїх дітей та ефективно взаємодіяти з ними.
Крім того, наш особистий досвід батьків вплинув на те, що Академія "КІДДОМ" активно займається просвітницькою діяльністю та адвокацією прав дітей з аутизмом. Ми розуміємо, що одним із головних бар’єрів для соціальної інтеграції дітей з інвалідністю є недостатня обізнаність суспільства про їхні потреби. Тому організація прагне змінити ставлення до аутизму, розвіяти міфи та стереотипи, а також сприяти створенню інклюзивного середовища, де кожна дитина має можливість розвиватися та реалізовувати свій потенціал. Цей підхід, заснований на особистому досвіді, робить роботу Академії "КІДДОМ" більш ефективною, адже цей досвід ґрунтується на реальних історіях та потребах тих, кому організація допомагає.
Саме наш батьківський досвід, став основою для створення організації, яка сьогодні не лише надає практичну допомогу дітям з аутизмом та їхнім сім’ям, але й прагне змінити суспільне ставлення до інвалідності. Ми прагнемо щоб наш підхід до роботи відрізнявся глибоким розумінням проблем, з якими стикаються сім’ї, та намагаємося створити умови, де кожна дитина може почуватися частиною суспільства. Саме це, ми вважаємо, робить "КІДДОМ" не просто благодійною організацією, а справжньою спільнотою, яка об’єднує людей навколо спільної мети – допомогти дітям з аутизмом знайти своє місце у світі.
4. З якими найбільшими викликами ви зіткнулися на початку цього шляху? Що вас найбільше надихає продовжувати цю справу?
З початку створення організації ми, безперечно, зіткнулися з численними викликами. Одним із найбільших труднощів, стала недостатність інформації та ресурсів для допомоги нашим дітям з аутизмом. У 2017 році, коли їм поставили діагноз, в Україні ще не було достатньо розвиненої інфраструктури для підтримки таких сімей. Можна зазначити, що ця інфраструктура і зараз не є достатньо розвинутою. Ми стикалися з браком кваліфікованих фахівців до яких можна було б звернутися за консультаціями, відсутністю спеціалізованих навчальних програм та обмеженим доступом до терапій, які допомагають дітям з аутизмом розвиватися. Це часто викликало відчуття безпорадності та ізоляції, адже ми розуміли, що наші діти потребують допомоги, але не знали, де її шукати.
Ще одним серйозним викликом стало емоційне вигорання та стрес, пов’язаний з вихованням дітей з аутизмом. Ми відчувати себе виснаженими через постійну турботу, необхідність адаптуватися до нових умов та брак часу для себе. Крім того, ми стикалися з недостатнім розумінням з боку суспільства, яке не завжди розуміло специфіку аутизму та потреби таких дітей, що призводило до відчуття самотності.
Також на початку шляху ми стикалися і з фінансовими труднощами. Послуги з розвитку, підтримки та соціальної адаптації наших дітей були і залишаються надзвичайно дороговартісними. Ці послуги часто включають спеціалізовані терапевтичні програми, такі як логопедія, ерготерапія, психологічна підтримка та індивідуальні освітні плани, які вимагають значних фінансових вкладень. Крім того, завжди існує потреба у спеціалізованих навчальних матеріалах, адаптованих навчальних програмах та отриманні кваліфікованих консультацій. Додаткові витрати включають оплату послуг приватних спеціалістів, медичних обстежень та лікування. Враховуючи ці фактори, ми стикались з серйозними фінансовими труднощами, що підкреслює важливість наявності благодійних організацій та державної підтримки для полегшення цього тягаря.
Однак, незважаючи на всі ці виклики ми знайшли в собі сили започаткувати Академію "КІДДОМ" і продовжуємо цю справу. Нас надихають успіхи наших дітей. Кожен, навіть найменший прогрес у розвитку дитини – це велика перемога, яка дає нам віру в те, що наша робота має сенс.
Крім цього, нас надихає до діяльності в цій сфері підтримка та успіхи інших сімей, які опікуються дітьми з інвалідністю. Нарешті, нас надихає бажання змінити суспільство. Це стало поштовхом до того, що Академія "КІДДОМ" стала одним із засновників всеукраїнської громадської спілки "Мережа батьківських організацій"https://www.facebook.com/network.of.parents.organizations/, а керівника Академії "КІДДОМ" обрано президентом цієї спілки. Через спілку ми ділимося досвідом, підтримуємо один одного та разом боремося за краще майбутнє для своїх дітей. Для нас Спілка це громадська платформа де батьківські організації об'єднують зусилля для покращення життя дітей з інвалідністю та їхніх сімей, сприяючи їх соціальній справедливості, захисту прав та економічному зростанню, розвиваючи відповідальний громадський сектор та активних громадян, здатних впливати на позитивні зміни в суспільстві через ефективну взаємодію та спільні ініціативи. Об'єднавшись, ми будемо прагнути змінити українське суспільство, де діти з аутизмом будуть прийняті та зрозумілі, де їхні потреби будуть враховані, а їхні права – поважані. Ця місія, спрямована на зміну свідомості та створення інклюзивного середовища, дає нам сили продовжувати боротися, навіть коли шлях здається складним.
5. Як ви оцінюєте доступність послуг для дітей з інвалідністю в Україні?
Доступність послуг для дітей з інвалідністю в Україні, в тому числі для дітей з аутизмом залишається складною та багатоаспектною проблемою. Хоча можна побачити, що за останні роки з боку держави було зроблено певні кроки для покращення ситуації, багато питань залишаються невирішеними. На мою думку оцінку доступності послуг для дітей з інвалідністю можна зробити через аналіз кількох ключових аспектів: медичної допомоги, освіти, соціальної підтримки, інклюзії та фінансової доступності.
Так медичні послуги для дітей з інвалідністю в Україні дуже часто залишаються недоступними через брак спеціалізованих закладів, кваліфікованих фахівців та сучасного обладнання. Хоча держава надає певні гарантії щодо медичної допомоги, на практиці сьогодні батьки часто стикаються з чергами та відсутністю необхідних послуг у регіонах. Наприклад, діти з аутизмом, ДЦП або іншими порушеннями розвитку потребують регулярних курсів реабілітації, які часто є платними або доступними лише у великих містах. За даними Міністерства охорони здоров’я України на початок 2024 року лише 30% реабілітаційних центрів були повністю укомплектовані необхідним обладнанням та персоналом. Це створює серйозні бар’єри для отримання своєчасної допомоги, особливо у сільській місцевості. Додатковою проблемою є брак інформації про доступні послуги, що ускладнює їх пошук для батьків.
Стосовно інклюзивної освіти то вона розпочала активно розвивається в Україні лише з 2017 року, коли було прийнято закон "Про освіту", який передбачає створення умов для навчання дітей з інвалідністю у звичайних школах. Однак на практиці інклюзія стикається з низкою проблем: брак підготовлених педагогів, недостатня інфраструктура та стигма з боку суспільства. Ми на особистому досвіді бачимо, що вчителі не мають необхідної кваліфікації для роботи з дітьми з особливими освітніми потребами, а школи часто не обладнані пандусами, спеціальними туалетами та іншими засобами для забезпечення доступності. З останнього дослідження, що робилося ЮНІСЕФ в 2022 році відомо, що лише 60% шкіл у Україні були готові до інклюзивного навчання. За час війни цей показник не змінився. Це означає, що тисячі дітей з інвалідністю залишаються поза системою освіти або змушені навчатися у спеціалізованих закладах, які часто не забезпечують належного рівня освіти.
Відносно соціальних послуг для дітей з інвалідністю в Україні, то такі послуги залишаються обмеженими та фрагментованими. Батьки стикаються з труднощами у отриманні консультацій, психологічної підтримки та соціальної адаптації для своїх дітей. Хоча існують державні програми, такі як "Реабілітаційні послуги для дітей з інвалідністю", їх реалізація часто є неефективною через брак фінансування та бюрократію. Громадські та благодійні організації, такі як Академія "КІДДОМ", відіграють важливу роль у заповненні цієї прогалини, надаючи безкоштовні послуги, організовуючи тренінги та створюючи спільноти для батьків. Однак їхні ресурси часто обмежені, і вони не можуть охопити всіх, хто потребує допомоги.
Щодо фінансового навантаження на сім’ї, які виховують дітей з інвалідністю, то воно залишається одним із найбільших викликів. Хоча держава надає пенсії та пільги, їх розмір часто є недостатнім для покриття витрат на лікування, реабілітацію та навчання. Так згідно з чинним законодавством, пенсія для дітей з інвалідністю становить 70% від прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність. На 1 січня 2025 року прожитковий мінімум для таких осіб встановлено на рівні 2 361 гривні, отже, середній розмір пенсії для дитини з інвалідністю становить приблизно 1 653 гривні на місяць. Можна з впевненістю говорити, що цієї суми недостатньо для покриття реальних потреб дітей з інвалідністю, які потребують регулярних медичних процедур, реабілітації, спеціалізованого навчання та інших послуг. Тому багато сімей звертаються до благодійних організацій або шукають додаткові джерела фінансування.
Якість медичних послуг також викликає занепокоєння. Багато батьків дітей з інвалідністю скаржаться на недостатню кваліфікацію медичного персоналу, а також на дефіцит спеціалізованих послуг, таких як фізична терапія та реабілітація. Крім того, фінансування програм, які сприяють інтеграції дітей з інвалідністю, часто є недостатнім, що ускладнює реалізацію якісних медичних та освітніх послуг.
На міжнародному рівні, Україна зобов'язалася дотримуватися Конвенції ООН про права осіб з інвалідністю, що передбачає забезпечення рівного доступу до освіти та медичних послуг. Однак для досягнення цих цілей Україні необхідно впроваджувати реформи на всіх рівнях, включаючи зміни в законодавстві, підвищення обізнаності суспільства та поліпшення інфраструктури.
Додатковою проблемою є корупція у системі соціального забезпечення. Багато батьків стикаються з труднощами у отриманні належних послуг через бюрократію та недобросовісність чиновників.
Інклюзія дітей з інвалідністю у суспільство залишається однією з найбільших проблем. Незважаючи на зростання обізнаності про права таких дітей, суспільство все ще часто ставиться до них зі стереотипами та упередженнями. Це призводить до ізоляції дітей та їхніх сімей, що ускладнює процес соціальної адаптації. Для подолання цієї проблеми необхідно активно залучати громадськість до боротьби зі стигмою та дискримінацією, а також підвищувати обізнаність про потреби дітей з інвалідністю.
6. Як змінилася діяльність Академії після початку війни? Чи змінилася підтримка сімей? Чи відбулися зміни в суспільстві?
Після початку повномасштабної війни в Україні діяльність Академія розвитку, підтримки та соціальної адаптації дитини 'КІДДОМ'", зазнала суттєвих змін. Основна увага була переорієнтована на надання екстреної допомоги сім'ям, які опинилися в складних умовах через війну, зокрема сімей ВПО, які виховує дітей з ментальною інвалідністю. Організація почала активно займатися забезпеченням базових потреб (їжа, ліки, одяг) та психологічною підтримкою.
Підтримка сімей, що виховують дітей з ментальною інвалідністю, стала більш інтенсивною, через зростання кількість проєктів спрямованих на підтримку таких дітей та їхніх батьків.
Суспільство також зазнало змін: зросла обізнаність про потреби людей з інвалідністю, особливо в умовах війни. Багато громадян почали долучатися до волонтерської діяльності, а соціальні мережі стали платформою для поширення інформації про потреби таких сімей. Однак, на жаль, не всі зміни є позитивними: деякі сім'ї з дітьми з інвалідністю стикаються зі стигмою та дискримінацією, особливо в умовах переселення. Водночас, війна сприяла консолідації суспільства, і багато організацій, таких як Академія "КІДДОМ", отримали більше видимості та підтримки від місцевих громад та міжнародних партнерів. Ми розпочали активно працювали над розробкою та впровадженням інноваційних рішень, спрямованих на покращення якості життя дітей з інвалідністю та їхніх сімей у нових умовах. Це включало розвиток онлайн-платформ для надання дистанційної психологічної підтримки, а також розробку програм для соціальної адаптації та інтеграції дітей з інвалідністю у нові умови життя.
Нарешті, діяльність таких благодійних організацій як КІДДОМ підкреслила важливість партнерства між державним сектором та неурядовими організаціями. Це дозволило створити більш ефективні механізми реагування на потреби постраждалих від війни. Також з'явилася нова хвиля співпраці між місцевими громадами, що сприяє зміцненню соціальної тканини та підтримці тих, хто цього найбільше потребує.
В цілому, активність організацій, таких як "КІДДОМ", демонструє адаптивність та готовність реагувати на нові виклики, а також відзначає важливість підтримки сімей з дітьми з інвалідністю в умовах складної соціально-політичної ситуації.
7. З якими найбільшими труднощами стикаються батьки дітей з інвалідністю в Україні? Як, на Вашу думку, можна покращити підтримку для таких сімей? Як суспільство мало б інтегрувати дітей з інвалідністю та їхні сім’ї?
Батьки дітей з інвалідністю в Україні стикаються з низкою серйозних труднощів, які значно ускладнюють їхнє повсякденне життя. На нашу думку, однією з найбільших проблем є недостатність доступної інфраструктури, включаючи спеціалізовані медичні заклади, реабілітаційні центри та інклюзивні навчальні заклади. Багато сімей змушені долати великі відстані, щоб отримати необхідну допомогу, що особливо ускладнюється в умовах війни, коли частина інфраструктури зруйнована або недоступна.
Психологічне навантаження на батьків також є величезним. Батьки часто почуваються ізольованими через недостатню обізнаність суспільства про потреби дітей з інвалідністю та через стигматизацію, яка все ще існує в деяких громадах. Війна додала нові виклики: евакуація, переміщення, втрата роботи або житла значно погіршили становище багатьох сімей. Батьки дітей з інвалідністю часто не мають доступу до психологічної підтримки, яка є необхідною для подолання стресу та емоційного вигорання.
Для покращення підтримки таких сімей необхідно комплексно підходити до вирішення проблем. А саме:
Навіть за обмежених в умовах війни бюджетних ресурсів, держава має намагатися спрямувати більше фінансування на соціальні програми, спрямовані на допомогу сім'ям з дітьми з інвалідністю. Насамперед, це питання гуманізму та поваги до прав кожної людини, незалежно від її стану здоров’я. Ми вважаємо, що держава має забезпечити рівні можливості для всіх громадян, і це неможливо без достатнього фінансування соціальних програм. Наприклад, доступ до якісної медицини та реабілітації дозволяє дітям з інвалідністю розвиватися, покращувати свої фізичні та когнітивні функції, що відкриває перед ними нові перспективи для навчання, соціалізації та майбутньої самореалізації.
Крім того, інвестиції в соціальні програми для сімей з дітьми з інвалідністю є економічно вигідними у довгостроковій перспективі. Надання своєчасної медичної допомоги, реабілітації та спеціального обладнання дозволяє зменшити потребу в дорогій стаціонарній допомозі або тривалому догляду в майбутньому. Наприклад, реабілітація дітей з розладами аутичного спектру на ранній стадії її виявлення, дуже часто покращує їхній стан, що дозволить їм стати більш самостійними та зменшить навантаження на систему соціального захисту в майбутньому. Також це сприяє інтеграції таких дітей у суспільство, де вони можуть стати активними громадянами, які працюють, сплачують податки та вносять свій внесок у розвиток країни.
Соціальна підтримка сімей з дітьми з інвалідністю також має важливий моральний аспект. Батьки таких дітей часто стикаються з емоційним вигоранням, фінансовими труднощами та соціальною ізоляцією. Державна допомога, включаючи фінансові виплати, доступ до доступних медичних послуг та реабілітаційних програм, дозволяє їм краще дбати про своїх дітей та зосередитися на їхньому розвитку. Це також допомагає зменшити рівень стресу та покращити психологічний стан сімей, що є важливим для їхнього загального благополуччя.
Важливо також враховувати, що інклюзія дітей з інвалідністю є ключовим елементом розвитку суспільства. Коли держава інвестує в соціальні програми, вона демонструє, що кожна людина має значення, незалежно від її стану здоров’я. Це сприяє формуванню культури поваги та толерантності, де кожен громадянин відчуває себе частиною суспільства. Інклюзивність також має позитивний вплив на інших дітей, які вчаться співіснувати з однолітками з інвалідністю, що формує в них емпатію, розуміння та готовність допомагати.
Збільшення фінансування соціальних програм також може стимулювати розвиток нових технологій та інновацій у сфері медицини, реабілітації та освіти. Наприклад, державні інвестиції можуть сприяти розробці нових методів лікування, створенню сучасного реабілітаційного обладнання та впровадженню інклюзивних освітніх програм. Це не лише покращує якість життя дітей з інвалідністю, але й робить Україну більш конкурентоспроможною на міжнародній арені.
Нарешті, збільшення фінансування соціальних програм є важливим кроком для виконання міжнародних зобов’язань України, зокрема Конвенції ООН про права людей з інвалідністю. Цей документ передбачає, що держави повинні забезпечувати рівні права та можливості для всіх громадян, включаючи доступ до медицини, освіти та соціальних послуг. Виконання цих зобов’язань не лише підвищує міжнародний авторитет України, але й демонструє її відданість принципам справедливості та рівності.
Важливо спростити бюрократичні процедури, щоб батьки могли отримувати допомогу швидше та ефективніше. Спрощення бюрократичних процедур для батьків дітей з інвалідністю є критично важливим кроком для покращення їхнього життя та забезпечення ефективної підтримки. На сьогодні багато сімей стикаються з надмірно складними та тривалими процесами, які вимагають збору численних довідок, проходження комісій та оформлення документів у різних інстанціях. Це не лише забирає багато часу, але й створює додатковий стрес для батьків, які вже знаходяться в складних життєвих обставинах. Однією з ключових проблем є необхідність постійно підтверджувати інвалідність дитини через повторні медичні комісії, що часто не має сенсу, особливо у випадках, коли стан здоров’я дитини не покращується. Цю процедуру можна спростити, ввівши довічний статус інвалідності для дітей із важкими та незворотними порушеннями здоров’я.
Іншим важливим аспектом є цифровізація та автоматизація процесів. Багато документів можна перевести в електронний формат, що дозволить батькам подавати заяви онлайн, не витрачаючи час на відвідування різних установ. Наприклад, створення єдиного реєстру дітей з інвалідністю, який би інтегрував дані з медичних закладів, соціальних служб та освітніх установ, значно спростило б отримання допомоги. Це також дозволило б уникнути дублювання документів та зменшило б кількість помилок через людський фактор. Крім того, важливо впровадити механізми міжвідомчої взаємодії, щоб батькам не доводилося самостійно збирати довідки з різних інстанцій. Наприклад, соціальні служби могли б автоматично отримувати інформацію про стан здоров’я дитини з медичних установ, а освітні заклади – дані про соціальні пільги.
Також варто переглянути список документів, необхідних для отримання допомоги. Часто батьки змушені збирати велику кількість паперів, які не мають прямого відношення до їхньої ситуації. Наприклад, можна скоротити кількість довідок, які підтверджують доходи сім’ї, особливо якщо дитина має важку форму інвалідності, що вимагає постійного догляду. Важливо також впровадити прозорість у роботі комісій, які визначають інвалідність або призначають допомогу. Батьки повинні мати чітке розуміння того, які критерії використовуються, і мати можливість оскаржити рішення у випадку незгоди.
Ще одним важливим кроком є створення єдиного центру підтримки для сімей з дітьми з інвалідністю, де батьки могли б отримати всю необхідну інформацію та допомогу в одному місці. Такий центр міг би надавати консультації з питань медицини, освіти, соціальних пільг та юридичної підтримки. Це значно скоротило б час, який батьки витрачають на пошук інформації та оформлення документів. Крім того, важливо забезпечити доступність таких центрів у всіх регіонах України, включаючи сільські райони, де ситуація з доступом до послуг є найскладнішою.
Окрім цього, важливо підвищити кваліфікацію працівників соціальних служб та медичних комісій, щоб вони краще розуміли потреби сімей з дітьми з інвалідністю та могли надавати їм ефективну допомогу. Навчання має включати не лише знання про нормативно-правову базу, але й розуміння психологічних аспектів, з якими стикаються такі сім’ї. Це допоможе зменшити кількість конфліктних ситуацій та покращити якість обслуговування.
Нарешті, важливо залучати громадські організації та батьківські об’єднання на кшталт громадської спілки "Мережа батьківських організацій" до процесу вдосконалення бюрократичних процедур. Вони можуть надавати зворотний зв’язок щодо існуючих проблем та пропонувати конкретні рішення, які враховують реальні потреби сімей. Такий підхід дозволить створити більш ефективну та людяну систему підтримки.
Інтеграція дітей з інвалідністю та їхніх сімей у суспільство також вимагає значних зусиль як з боку держави, так і з боку громадян. Насамперед, важливо створити інклюзивне середовище, де кожна дитина, незалежно від її стану здоров’я, матиме рівні можливості для розвитку, навчання та соціалізації. Це передбачає розвиток інклюзивної освіти, де діти з інвалідністю можуть навчатися разом зі своїми однолітками в звичайних школах. Для цього необхідно забезпечити школи спеціальними ресурсами, такими як пандуси, ліфти, асистенти вчителів та індивідуальні навчальні програми, які враховують потреби кожного учня. Також важливо підвищувати кваліфікацію педагогів, щоб вони могли ефективно працювати з дітьми з різними формами інвалідності.
Окрім освіти, важливо створити умови для участі дітей з інвалідністю у всіх сферах суспільного життя, включаючи спорт, мистецтво та культурні заходи. Наприклад, розвиток адаптивного спорту дозволяє дітям не лише покращувати фізичний стан, але й відчувати себе частиною команди, що сприяє їхній соціалізації. Культурні заходи, такі як театральні вистави, концерти та виставки, мають бути доступними для всіх, включаючи тих, хто має порушення зору, слуху або рухові порушення. Це можна досягти через використання сучасних технологій, таких аудіоопис, сурдопереклад або тактильні експонати.
Суспільство також має підтримувати сім’ї, які виховують дітей з інвалідністю, через створення мережі підтримки та обміну досвідом. Наприклад, можна організувати батьківські клуби, де сім’ї можуть ділитися своїми історіями, отримувати психологічну допомогу та практичні поради. Важливо також залучати громадські організації та волонтерів, які можуть надавати допомогу у повсякденних справах, таких як догляд за дитиною, транспортування чи організація дозвілля. Це дозволяє батькам знаходити час для себе, що є важливим для їхнього психологічного благополуччя.
Медіа та соціальні мережі також відіграють важливу роль у інтеграції дітей з інвалідністю. Вони можуть поширювати інформацію про потреби таких сімей, руйнувати стереотипи та формувати позитивний образ людей з інвалідністю. Наприклад, показ історій успіху дітей з інвалідністю, які досягли значних результатів у навчанні, спорті чи мистецтві, допомагає змінити ставлення суспільства до таких сімей. Також важливо залучати дітей з інвалідністю до участі в медіапроєктах, щоб вони могли висловлювати свою думку та демонструвати свої таланти.
Суспільство разом з державою має забезпечити доступність інфраструктури для людей з інвалідністю, включаючи громадський транспорт, громадські будівлі та міський простір. Наприклад, установка пандусів, ліфтів та тактильних доріжок дозволяє дітям з інвалідністю вільно пересуватися містом та відвідувати різні заходи. Також важливо розвивати сервіси, які забезпечують доступність послуг для людей з інвалідністю, таких як онлайн-консультації, доставка ліків чи соціальне таксі.
Інтеграція дітей з інвалідністю також вимагає змін у свідомості кожного громадянина. Важливо, щоб суспільство усвідомлювало, що інклюзія – це не лише завдання держави, але й обов’язок кожного з нас. Це включає повагу до прав людей з інвалідністю, готовність допомагати та розуміння їхніх потреб. Наприклад, прості речі, такі як допомога у пересуванні чи зрозуміле спілкування, можуть значно покращити якість життя таких сімей.
Нарешті, важливо розвивати міжнародний досвід у сфері інклюзії. Україна може використовувати кращі практики інших країн, які вже досягли значних успіхів у цій галузі. Наприклад, досвід країн ЄС у розвитку інклюзивної освіти, доступної інфраструктури та соціальних програм може стати зразком для України. Співпраця з міжнародними організаціями, такими як ООН чи ЮНІСЕФ, також допомагає отримати фінансову та експертну підтримку для реалізації інклюзивних ініціатив.
8. Як саме грант від проєкту EU4CSOs EmpowerUA допоміг розвитку Академії “Кіддом”? Які нові можливості з’явилися завдяки цій підтримці? Що вдалося реалізувати завдяки цьому гранту?
Грант від проєкту EU4CSOs EmpowerUA на реалізацію річного проєкту "Родина ВПО з дитиною з аутизмом – допомога поруч!" значно сприяв розвитку Академії "КІДДОМ", надавши організації можливість розширити спектр своєї діяльності та покращити якість надаваних послуг.
Так підтримка проєктом EU4CSOs EmpowerUA напрямку щодо проведення щоденних занять з дефектологічної, психологічної, логопедичної, соціальної та терапевтичної допомоги для дітей з аутизмом з сімей внутрішньо переміщених осіб (ВПО) мала ключове значення для "Академії "КІДДОМ'" через те, що це дозволило організації значно розширити свої можливості для надання комплексної допомоги найвразливішим категоріям дітей та їхніх сімей. В умовах війни сім’ї ВПО опинилися в особливо складній ситуації: вони втратили звичне середовище, доступ до медичних та соціальних послуг, а також стикнулися зі стресом та невизначеністю. Для дітей з аутизмом, які потребують стабільності та регулярної підтримки, такі зміни могли призвести до регресу в розвитку. Саме завдяки гранту від проєкту EU4CSOs EmpowerUA ми змогли подовжити щоденні заняття дітей цільової групи, які стали для них не лише можливістю продовжити навчання та реабілітацію, але й способом відновити почуття безпеки та стабільності.
Для "КІДДОМ" цей напрямок роботи став важливим кроком у розширенні спектру послуг та підвищенні їхньої якості. Організація змогла підтримувати діяльність таких фахівців, як дефектологи, психологи, логопеди, реабілітологи та соціальні працівники, які надавали індивідуальну підтримку кожній дитині. Це дозволило не лише покращити результати терапії, але й створити модель роботи, яка враховує унікальні потреби дітей з аутизмом. Крім того, "КІДДОМ" зміг інтегрувати нові методики та підходи, що підвищило ефективність занять та забезпечило більш глибокий вплив на розвиток дітей.
Важливим аспектом стало те, що підтримка цього напрямку дозволила "КІДДОМ" стати опорою для сімей ВПО, які часто опинялися в ізоляції через переїзд у нове середовище. Батьки дістали можливість не лише отримувати кваліфіковану допомогу для своїх дітей, але й знаходити підтримку серед інших сімей, які переживають схожі труднощі. Це сприяло створенню спільноти взаємодопомоги, де батьки діляться своїм досвідом, отримують психологічну підтримку та вчяться новим методам роботи з дітьми. Такий підхід допоміг зменшити почуття самотності та безпорадності, яке часто виникає у сімей, що виховують дітей з аутизмом.
Крім того, підтримка надана проєктом EU4CSOs EmpowerUA дозволила "КІДДОМ" активізувати свою адвокаційну діяльність, спрямовану на захист прав дітей з аутизмом та їхніх сімей. Організація увійшла до всеукраїнської громадської спілки "Мережа батьківських організацій"https://www.facebook.com/network.of.parents.organizations/, через яку здійснює адвокацію прав дітей з інвалідністю та їх родин для покращення якості життя, рівня освіти, охорони здоров'я та соціальних послуг. Це значно підвищило обізнаність суспільства про таку організацію як Академія "КІДДОМ". Можна з впевненістю говорити, що сьогодні "КІДДОМ" став голосом сімей, які часто залишаються непоміченими у суспільстві.
Ще одним важливим результатом підтримки стало те, що "КІДДОМ" зміг розвинути власну експертну базу та стати ресурсним центром для інших організацій, які працюють з дітьми з аутизмом та ментальними порушеннями. Завдяки гранту організація створила власний сайт, де розміщуються навчальні матеріали, методичні рекомендації та історії успіху. Це дозволило поширити досвід "КІДДОМ" на інші регіони України та забезпечити доступ до знань для всіх, хто працює з дітьми з особливими потребами. Таким чином, підтримка проєкту сприяла не лише розвитку самої організації, але й покращенню якості допомоги для дітей з аутизмом та ментальними порушеннями у всій країні.
Важливим аспектом гранту стала превенція гендерного та домашнього насильства в сім'ях цільової групи, а також надання психологічної підтримки батькам. В умовах війни та стресу, який переживають сім'ї ВПО, ця ініціатива стала життєво необхідною. Психологи та соціальні працівники "КІДДОМ" проводили індивідуальні та групові консультації, спрямовані на зменшення стресу, покращення психоемоційного стану батьків та навчання їх ефективним методам вирішення конфліктів. Це допомогло створити більш стабільне та безпечне середовище для дітей, що є ключовим фактором їхнього розвитку.
Активне використання соціальних мереж та створення власного сайту в межах гранту EU4CSOs EmpowerUA стало важливим інструментом для "Академії розвитку, підтримки та соціальної адаптації дитини 'КІДДОМ'", який дозволив організації не лише розширити свою аудиторію, але й привернути увагу ЗМІ до своєї діяльності. Насамперед, соціальні мережі та сайт стали платформою для поширення інформації про місію, цінності та досягнення організації. Це дозволило "КІДДОМ" стати більш видимим для потенційних партнерів, донорів та волонтерів, які зацікавилися роботою організації та вирішили підтримати її ініціативи. Крім того, через соціальні мережі організація змогла швидко реагувати на запити сімей, які потребували допомоги, забезпечуючи їм доступ до необхідної інформації та ресурсів.
Створення власного сайту дозволило "КІДДОМ" систематизувати та представити свій досвід роботи з дітьми з аутизмом та їхніми сім’ями. На сайті розміщуються навчальні матеріали, методичні рекомендації, історії успіху та інші корисні ресурси, які можуть використовуватися не лише батьками, але й іншими організаціями, що працюють у сфері інклюзії. Це перетворило "КІДДОМ" на ресурсний центр, який став джерелом знань та натхнення для всіх, хто цікавиться питаннями підтримки дітей з особливими потребами. Крім того, сайт дозволив організації демонструвати результати своєї роботи, що стало важливим аргументом для залучення додаткового фінансування та підтримки.
Активна присутність у соціальних мережах та на сайті також дозволила "КІДДОМ" привернути увагу ЗМІ до своєї діяльності. Журналісти та медіа-платформи, які шукають актуальні та соціально значимі теми, звернули увагу на роботу організації через її онлайн-активність. Це призвело до публікацій у ЗМІ, які розповідали про історії успіху дітей з аутизмом, проєкти "КІДДОМ" та важливість підтримки сімей, які виховують дітей з особливими потребами. Такі публікації не лише підвищили обізнаність суспільства про проблеми таких сімей, але й сприяли формуванню позитивного іміджу організації як надійного та ефективного партнера у сфері інклюзії.
Ще одним важливим результатом активного використання соціальних мереж та сайту стало збільшення кількості партнерів, які долучилися до роботи "КІДДОМ". Через онлайн-платформи організація змогла знайти нових однодумців, які готові були допомагати у реалізації проєктів, організації заходів та поширенні інформації. Що в кінцевому форматі призвело до створення всеукраїнської громадської спілки "Мережа батьківських організацій". Це дозволило "КІДДОМ" розширити свої можливості та забезпечити більш масштабну підтримку для дітей з аутизмом та їхніх сімей.
Нарешті, грант від EU4CSOs EmpowerUA дав можливість "КІДДОМ" стати прикладом для інших організацій, які працюють у сфері підтримки дітей з інвалідністю. Досвід, накопичений під час реалізації проєкту, однозначно буде використаний для розробки нових методик та підходів, які допоможуть покращити життя таких сімей у всій Україні. Це включає створення навчальних матеріалів, проведення тренінгів для інших організацій та розробку рекомендацій для державних органів щодо впровадження інклюзивних практик.
9. Як грант від ЄС вплинув на кількість та якість послуг, які ви надаєте дітям та їхнім сім’ям?
Грант від ЄС суттєво вплинув на кількість та якість послуг, які КІДДОМ надає в межах проєкту "Родина ВПО з дитиною з аутизмом – допомога поруч!". Насамперед, фінансова підтримка дозволила організації значно розширити охоплення дітей з аутизмом та їхніх сімей, які отримали доступ до безкоштовних корекційних, психологічних, логопедичних та терапевтичних послуг. Це призвело до значних покращень у розвитку дітей, включаючи поліпшення комунікативних, соціальних та когнітивних навичок, що є критично важливим для їхньої майбутньої інтеграції в суспільство.
Крім того, грант дозволив організації провести серію індивідуальних консультацій для батьків та членів сімей, які виховують дітей з аутизмом. Ці консультації охоплювали питання гендерної рівності, подолання гендерних стереотипів та соціальних норм, що стало важливим кроком у підвищенні обізнаності сімей про їхні права та можливості. Батьки отримали не лише теоретичні знання, але й практичні рекомендації щодо того, як ефективно взаємодіяти зі своїми дітьми та забезпечувати їхній розвиток у складних умовах. Це допомогло зменшити рівень стресу та покращити психоемоційний стан сімей, що є критично важливим для їхнього загального благополуччя.
Важливим аспектом гранту стало те, що "КІДДОМ" зміг перевищити заплановані показники, що свідчить про високу ефективність реалізації проєкту. Наприклад, кількість дітей, які отримують корекційну та терапевтичну допомогу, точно перевищить початкові 50 осіб, що дозволить охопити більшу кількість сімей, які потребували підтримки. Також кількість батьків та членів сімей з дітьми з аутизмом з числа ВПО, що отримують індивідуальні консультації з покращення психологічного стану, в тому числі щодо покращення взаємодії зі своєю дитиною перевищить заплановані 60 осіб. Це стало можливим завдяки активній роботі фахівців "КІДДОМ", які надавали якісну допомогу батькам, проводили з ними заняття та консультації, що дозволило охопити більшу кількість людей.
10. Чи є плани на майбутнє, які ви сподіваєтеся реалізувати завдяки подальшій міжнародній підтримці?
Так, Академія розвитку, підтримки та соціальної адаптації дитини 'КІДДОМ'" має амбітні плани на майбутнє, які сподівається реалізувати завдяки подальшій міжнародній підтримці. Одним із ключових напрямків є розширення географії діяльності організації, щоб охопити більше сімей з дітьми з аутизмом та іншими особливими освітніми потребами, які проживають у інших регіонах України. Так вже є домовленість про створення відокремленого підрозділу в Чернігові.
"КІДДОМ" також має намір розширити свою адвокаційну діяльність, спрямовану на захист прав дітей з аутизмом та їхніх сімей. Цей напрямок буде здійснюватися через всеукраїнську громадську спілку "Мережа батьківських організацій". Організація планує проводити масштабні кампанії з підвищення обізнаності суспільства про проблеми таких сімей, а також залучатися до розробки законодавчих ініціатив, спрямованих на покращення системи соціального захисту, освіти та медицини для дітей з особливими потребами. Це включає співпрацю з місцевими органами влади, міжнародними організаціями та іншими громадськими об’єднаннями.
Одним із стратегічних планів є створення на базі громадської спілки "Мережа батьківських організацій" національного ресурсного центру для сімей, які виховують дітей з аутизмом. Цей центр має стати платформою для обміну досвідом, навчання батьків та фахівців, а також розробки нових методик та підходів у роботі з дітьми з особливими потребами. Центр також планує надавати консультації та підтримку для інших організацій, які працюють у цій сфері, що дозволить поширити кращі практики по всій Україні.
Окремо, "КІДДОМ" планує розвивати міжнародну співпрацю для обміну досвідом та залучення нових ресурсів. Представники команди “КІДДОМу” мають намір брати участь у міжнародних конференціях, семінарах та тренінгах, де можна буде дізнатися про новітні методики та підходи у роботі з дітьми з аутизмом. Також планується залучення іноземних експертів для проведення майстер-класів та консультацій, що дозволить підвищити кваліфікацію наших фахівців.
Також "КІДДОМ" приступив до розробки внутрішніх політик, які відповідають державним стандартам соціальних послуг. Розробка таких політик є критично важливою з кількох причин. Насамперед, це дозволяє забезпечити високий рівень якості послуг, які надаються дітям з аутизмом та їхнім сім’ям. Державні стандарти, такі як Державний стандарт соціальної адаптації, Державний стандарт соціальної послуги профілактики, Державний стандарт соціальної послуги консультування та Державний стандарт кризового та екстреного втручання, встановлюють чіткі критерії та вимоги до надання соціальних послуг. Відповідність цим стандартам гарантує, що діти та їхні сім’ї отримують професійну, ефективну та безпечну допомогу, яка сприяє їхньому розвитку та соціальній інтеграції.
Крім того, розробка політик, які відповідають державним стандартам, дозволить "КІДДОМ" легше інтегруватися в національну систему соціального захисту та отримувати підтримку від державних органів. Це включає можливість участі у державних програмах фінансування, доступ до ресурсів та співпрацю з іншими організаціями, які працюють у сфері соціальних послуг. Відповідність стандартам також підвищує довіру до організації з боку міжнародних донорів, які часто вимагають дотримання національних норм та правил при виділенні коштів на реалізацію проєктів.
Важливим аспектом є те, що розробка таких політик сприятиме систематизації роботи "КІДДОМ" та покращенню внутрішніх процесів. Наприклад, Державний стандарт соціальної адаптації вимагає розробки індивідуальних планів роботи з кожною дитиною, що дозволяє забезпечити більш цілеспрямовану та ефективну допомогу. Державний стандарт соціальної послуги профілактики передбачає проведення заходів, спрямованих на попередження соціальних проблем, таких як ізоляція чи дискримінація дітей з аутизмом. Це допомагає створити більш підтримуюче середовище для таких сімей.
Розробка політик, які відповідають Державному стандарту соціальної послуги консультування, дозволяє "КІДДОМ" надавати батькам та членам сімей кваліфіковану психологічну, юридичну та соціальну підтримку. Це включає консультації з питань розвитку дитини, подолання стресу та покращення взаємодії в сім’ї. Така підтримка є критично важливою для забезпечення стабільності та благополуччя сімей, які виховують дітей з аутизмом.
Окрім цього, відповідність Державному стандарту кризового та екстреного втручання дозволяє "КІДДОМ" ефективно реагувати на складні ситуації, з якими стикаються сім’ї, такі як насильство, емоційні кризи чи гостра необхідність у медичній допомозі. Це включає розробку механізмів швидкого реагування, навчання персоналу та забезпечення необхідних ресурсів для надання допомоги в екстрених ситуаціях.
Нарешті, розробка політик, які відповідають державним стандартам, сприяє формуванню інклюзивного суспільства, через залучення до процесу розробки стандартів батьків, фахівців та представників громадськості, що дозволяє врахувати реальні потреби сімей, які виховують дітей з аутизмом. Таким чином, "КІДДОМ" не лише покращує якість своїх послуг, але й сприяє розвитку інклюзивної політики на національному рівні.
Ми свідомі того, що реалізація таких амбітних планів вимагатиме значної ресурсної підтримки, в тому числі і з боку міжнародних донорів, але команда "КІДДОМ" вірить, що завдяки спільним зусиллям вдасться створити більш інклюзивне суспільство, де кожна дитина, незалежно від її стану здоров’я, матиме рівні можливості для розвитку та щасливого життя.
11. Що ви вважаєте своїм головним досягненням у цій сфері?
Ми вважаємо, що головним досягненням Академії "КІДДОМ'" є створення на базі Центр соціально-психологічної реабілітації дітей з ментальною інвалідністю "KIDDOM", комплексної системи допомоги дітям з ментальними порушеннями, яка охоплює не лише корекційну та терапевтичну підтримку дітей, але й соціальну, психологічну та адвокаційну допомогу для їхніх сімей. Завдяки міжнародній підтримці організація змогла значно розширити свої можливості, надаючи безкоштовні послуги більшій кількості дітей з ментальними порушеннями з сімей внутрішньо переміщених осіб. Такі послуги включають щоденні заняття з дефектології, психології, логопедії, терапії та фізичної реабілітації. Це дозволило дітям, які відвідують Академію "КІДДОМ'" покращити комунікативні, соціальні та когнітивні навички, що є критично важливим для їхньої майбутньої інтеграції в суспільство.
Одним із ключових досягнень є те, що "КІДДОМ" завжди перевищує заплановані показники, надаючи допомогу більшій кількості дітей та сімей, ніж це планується на початку проєкту. Це стає можливим завдяки ефективній організації роботи, наданню якісних послуг фахівцями "КІДДОМ" та активній інформаційній роботі комунікаційного відділу організації. Такий підхід дозволяє популяризувати роботу організації, знаходити нові ресурси на підтримку своєї діяльності.
Щодо власних досягнень то можна зазначити наступне:
По-перше, мені вдалося сформувати професійну та надійну команду для реалізації таких амбітних проєктів як проект "Родина ВПО з дитиною з аутизмом – допомога поруч!".
По-друге, мені вдалося значно розвинути комунікаційний напрямок в діяльності організації. Цьому сприяло створення власного сайту організації та активне використання соціальних мереж, що дозволило "КІДДОМ" привернути увагу ЗМІ до своєї діяльності та залучити нових партнерів та донорів. Сайт став ресурсом, де розміщуються навчальні матеріали, методичні рекомендації та історії успіху, які можуть використовуватися не лише батьками, але й іншими організаціями, що працюють у сфері інклюзії.
Також важливим досягненням є створення на базі "КІДДОМ" платформи з обміну досвідом та практиками. Завдяки підписаному меморандуму про співпрацю з факультетом психології КНУ імені Тараса Шевченка на базі КІДДОМу відбувається проходження практики студентами та аспірантами цього вузу. Факультет також забезпечує методичну підтримку в роботі спеціалістів Центру "КІДДОМ". Це значно підвищило професійну компетентність фахівців організації.
Ще одним важливим аспектом є впровадження системи моніторингу та аналізу результатів роботи. Це дозволяє нам оперативно виявляти проблеми та вживати необхідних заходів для їх вирішення. Я вважаю, що здатність приймати обґрунтовані рішення на основі аналізу даних є критично важливою в нашому сучасному світі, і я гордий, що зміг внести свій вклад у цей процес.
Врешті-решт, я намагаюся постійно самовдосконалюватися, і це моє досягнення також є важливим. Я постійно навчаюся новим технікам, технологіям та підходам, щоб залишатися на передовій у своїй сфері. Успішно реалізуючи ці знання на практиці, я зміг підвищити свою експертність і, відповідно, вплив на результати команди.
Таким чином, моє головне досягнення в цій сфері - це не лише конкретні результати, які я зміг досягти, але й здатність створити середовище, де кожен член команди може розвиватися і досягати своїх цілей. Я вважаю, що успіх команди - це результат зусиль кожного, і я гордий бути частиною цього процесу.
12. Якою ви бачите Академію “Кіддом” через 5–10 років?
Дуже складно відповісти на це запитання виходячи з ситуації в якій зараз знаходиться Україна через війну. Але все таки давайте помріємо.
Я бачу, що через 5-10 років Благодійна організація "Академія розвитку, підтримки та соціальної адаптації дитини 'КІДДОМ'" стане провідним центром інклюзії та підтримки дітей з аутизмом та іншими особливими освітніми потребами в Україні. Організація має розвинутися у напрямку створення комплексної екосистеми, яка охоплюватиме всі аспекти життя таких сімей: від ранньої діагностики та реабілітації до соціальної адаптації, освіти та професійної підготовки. Це включає розширення географії нашої діяльності, впровадження інноваційних методів роботи, активну адвокаційну діяльність та створення мережі філій організації по всій Україні.
Насамперед, "КІДДОМ" має амбітну ціль в позиціонуванні себе як провідної організації у сфері інклюзивної освіти. Це включає створення навчальних програм, підручників та методичних матеріалів, які враховують потреби дітей з аутизмом та іншими особливими потребами. "КІДДОМ" також має стати центром підготовки вчителів та педагогічних працівників, які працюють у сфері інклюзії. Організація може проводити тренінги, семінари та майстер-класи, де фахівці зможуть отримати необхідні знання та навички для роботи з дітьми з особливими освітніми потребами. Це дозволить створити більш дружнє та підтримуюче середовище для таких дітей у школах.
Крім того, "КІДДОМ" має планує розвиватися як центр інновацій у сфері реабілітації та терапії для дітей з аутизмом. Організація планує активно використовувати сучасні технології, такі як віртуальна реальність, штучний інтелект та робототехніка, для покращення якості надаваних послуг. Наприклад, віртуальна реальність може використовуватися для соціальної адаптації дітей, дозволяючи їм тренувати навички спілкування та взаємодії в безпечному середовищі. Штучний інтелект може допомогти у розробці індивідуальних програм розвитку, які враховують унікальні потреби кожної дитини. Такі інновації дозволять "КІДДОМ" стати провідною організацією у сфері реабілітації та терапії для дітей з аутизмом та ментальними порушеннями.
Важливим напрямком розвитку "КІДДОМ" має стати створення на своїй базі потужного ресурсного центру в сфері інклюзії. Ресурсний центр має стати платформою для обміну досвідом між батьками, фахівцями та іншими організаціями, які працюють у сфері інклюзії. Це дозволить поширити кращі практики по всій країні та забезпечити доступ до якісних послуг для сімей, які проживають у віддалених регіонах.
Ми впевнені, що "КІДДОМ" стане надійним партнером міжнародних організацій, таких як ООН, ЮНІСЕФ та Всесвітня організація охорони здоров’я, для розробки та впровадження інклюзивних практик в Україні. Це дозволить організації впливати на формування національної політики у сфері підтримки дітей з інвалідністю та особливими освітніми потребами.
Ще один із напрямків, який буде розвиватися в "КІДДОМ" це створення програм соціальної адаптації та професійної підготовки для дітей з аутизмом та ментальними порушеннями, які досягли підліткового віку. Це включає створення майстерень, де діти зможуть навчатися новим навичкам, та співпрацю з підприємствами, які готові надавати робочі місця для людей з особливими потребами. Такі програми допоможуть дітям з аутизмом та ментальними порушеннями стати більш самостійними та реалізувати свій потенціал у дорослому житті.
Важливим аспектом є створення сучасної інфраструктури, яка відповідатиме потребам дітей з різними формами інвалідності. "КІДДОМ" планує розвивати фізичні приміщення, облаштовувати їх за принципами безбар'єрності, забезпечуючи доступ до всіх зон для дітей з обмеженими можливостями. Це не лише стосується фізичних бар'єрів, але й психологічної готовності серед персоналу.
Наступним важливим аспектом є активна взаємодія з громадою Києва та Київської області. "КІДДОМ" планує стати частиною соціального життя громади, організовуючи культурні та освітні заходи, залучаючи дітей та їх батьків до різноманітних активностей. Це може бути проведення благодійних ярмарків, спортивних змагань, виставок творчості дітей, що дозволить не лише залучити ресурси для організації, але й посилити соціальну свідомість громади щодо потреб дітей з ментальною інвалідністю та особливими освітніми потребами.
Крім того, "КІДДОМ" буде активно співпрацювати з державними структурами, іншими благодійними організаціями, бізнесом та міжнародними фондами. Таке партнерство дозволить залучати додаткові фінансові ресурси, отримувати підтримку у реалізації проектів та програм, спрямованих на покращення життя дітей.
Не менш важливим є розвиток програм і ініціатив, які будуть спрямовані не лише на дітей з особливими освітніми потребами, а й на їхніх однолітків. Це може бути програма "Друзі КІДДОМ", в рамках якої діти без особливих потреб зможуть долучитися до заходів, що проводяться для дітей з інвалідністю. Такі проекти сприятимуть формуванню толерантності, порозуміння та підтримки серед молоді, а також посиленню соціальної інтеграції.
Також варто звернути увагу на розвиток волонтерського руху. "КІДДОМ" планує стати кузнею волонтерів, які не лише допомагатимуть у повсякденній роботі організації, але й стануть амбасадорами ідеї соціальної відповідальності у своїх громадах. Організація планує проводити навчальні програми для волонтерів, навчати їх специфіки роботи з дітьми з інвалідністю та особливими освітніми потребами, що підвищить ефективність їхньої діяльності.
"КІДДОМ" також продовжить активно працювати над формуванням позитивного іміджу серед суспільства. Це буде досягнуто через медійну активність, просування історій успіху дітей, які отримали підтримку в організації, а також залучення відомих особистостей до благодійних акцій. Це допоможе змінити сприйняття суспільством дітей з інвалідністю, підвищити рівень їхньої видимості та підтримки.
Нарешті, через 5-10 років нам вдасться стати прикладом для інших організацій, які працюють у сфері підтримки дітей з інвалідністю. Організація буде активно ділитися своїм досвідом та знаннями, проводячи тренінги, семінари та майстер-класи для інших організацій. "КІДДОМ" також буде розробити навчальні матеріали та методичні рекомендації, які допоможуть іншим організаціям покращити якість надаваних послуг.
13. Яке ваше головне послання батькам, які стикаються з подібними викликами?
Шановні батьки, у моменти, коли ви стикаєтеся з труднощами у вихованні ваших дітей, пам’ятайте, що відкритий діалог, терпіння і підтримка є ключовими інструментами, які допоможуть вам не тільки зрозуміти потреби та емоції ваших дітей, але й створити довірливу атмосферу, в якій вони зможуть розвиватися, відчувати себе в безпеці та вчитися долати життєві виклики разом із вами. Не бійтеся звертатися за допомогою до спеціалістів, адже професійна підтримка може стати ключем до вирішення труднощів, а ваша любов і увага залишаться основою для розвитку та благополуччя вашої дитини в ці непрості часи.
Публікація підготовлена в рамках проєкту "Родина ВПО з дитиною з аутизмом – допомога поруч!", який реалізує Благодійна організація "Академія розвитку, підтримки та соціальної адаптації дитини "Кіддом" в межах субгранту проєкту EU4CSOs Empower UA, що реалізує Мережа 100 відсотків життя Рівне за фінансового сприяння European Union in Ukraine Європейського Союзу
Зміст цієї публікації є одноособовою відповідальністю Благодійної організації "Академія розвитку, підтримки та соціальної адаптації дитини "Кіддом" і за жодних обставин не може вважатися таким, що відображає позицію Європейського Союзу.